Labels

Pages

Thursday, February 16, 2012

CINTA SEJATI




Seorang hamba sahaya bernama Tsauban amat menyayangi dan merindui Nabi Muhammad Sollallahu Alaihi Wasallam. Sehari tidak berjumpa Baginda, dia rasakan seperti setahun. Kalau boleh dia hendak bersama Nabi setiap masa, setiap ketika. Jika tidak bertemu Rasulullah, dia berasa amat sedih, murung dan seringkali menangis. Rasulullah juga demikian terhadap Tsauban. Baginda mengetahui betapa hebatnya kasih sayang Tsauban terhadap dirinya.

Suatu hari Tsauban berjumpa Rasulullah Sollallahu Alaihi Wasallam. Katanya, "Ya Rasulullah, saya sebenarnya tidak sakit, tapi saya sangat sedih jika berpisah dan tidak bertemu denganmu walaupun sekejap. Jika dapat bertemu, barulah hatiku tenang dan bergembira sekali. Apabila memikirkan akhirat, hati saya bertambah cemas, takut-takut tidak dapat bersama denganmu. Kedudukanmu sudah tentu di syurga yang tinggi, manakala saya belum tentu. Kemungkinan di syurga paling bawah atau paling membimbangkan langsung tidak dimasukkan ke dalam syurga. Ketika itu saya tentu tidak dapat bersua muka denganmu lagi ya Rasulullah."

Mendengar kata Tsauban, Baginda amat terharu. Namun Baginda tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu urusan Allah. Setelah peristiwa itu, turunlah wahyu kepada Rasulullah Sollallahu Alaihi Wasallam yang bermaksud, "Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka itu nanti akan bersama insan yang diberi nikmat oleh Allah iaitu para Nabi, syuhada, orang-orang soleh dan mereka yang sebaik-baik teman." Mendengarkan jaminan Allah ini, Tsauban menjadi gembira semula.

Benarkah sudah terbukti kecintaan kita kepada Baginda Nabi???

Sunnah Nabi hanya sekadar diketahui tanpa dipraktik!

Akhlak Nabi tidak dijadikan hiasan peribadi!

Selawat ke atas Nabi jarang sekali!

Adakah itu yang dinamakan cinta sejati???

KOREKSI DIRI SEBELUM DISERU ILAHI

اللهم صلى على سيدنا محمد

No comments:

Post a Comment