Labels

Pages

Friday, June 3, 2011

KELEBIHAN BULAN REJAB


bersambung dari pengertian bulan rejab....

Di antara kelebihan yang terdapat dalam bulan Rejab ialah:

1. Malam awal Rejab adalah di antara malam yang dimustajabkan doa oleh Allah SWT.
2. Orang yang memuliakan bulan Rejab akan dimuliakan pada hari akhirat.

3. Bulan Rejab adalah bulan Allah SWT manakala bulan Sya'ban adalah bulan Nabi Muhammad SAW dan bulan Ramadhan adalah bulan umat Islam.

4. Beristighfar kepada Allah SWT sebanyak 70 kali atau 100 kali pada waktu pagi dan petang dalam bulan Rejab akan diharamkan tubuhnya daripada api neraka.

5. Puasa sehari dalam bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidup dan berpuasa pada 27 Rejab seperti berpuasa 60 hari pahalanya. Jika disertakan dengan sedekah pula, pahalanya seperti berpuasa seribu tahun.

6. Barangsiapa yang melapangkan seseorang mukmin daripada kesusahan pada bulan Rejab akan dikurniakan mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

7. Sesiapa yang menghidupkan malam pertama pada bulan Rejab untuk melakukan ibadah nescaya hatinya tidak mati ketika hati orang lain mati. Allah SWT melimpahkan kebaikan yang banyak dari arah kepalanya bahkan dibersihkan daripada dosa seumpama ia dilahirkan dan dia boleh memberi syafaat kepada 70 000 orang yang berdosa yang sepatutnya dimasukkan ke dalam neraka oleh Allah SWT.

8. Berpuasa satu hari dalam bulan ini akan mendapat keredhaan daripada Allah SWT, berpuasa dua hari akan mendapat kemuliaan di sisi Allah SWT, berpuasa tiga hari akan diselamatkan dari bahaya dunia dan akhirat serta selamat daripada penyakit gila dan fitnah syaitan dan dajjal, berpuasa tujuh hari ditutup pintu neraka, berpuasa lapan hari akan dibuka lapan pintu syurga, berpuasa sepuluh hari akan makbul permintaaanya, berpuasa lima belas hari Allah SWT akan memadamkan dosa- dosanya yang telah lalu dan mengganti semua kejahatan dengan kebaikkan dan orang yang berpuasa sebulan di bulan Rejab wajib baginya pengampunan dosa yang lalu, dipeliharakan umurnya yang berbaki oleh Allah SWT dan terlepas daripada dahaga pada hari akhirat.

9. Siapa yang bersedekah pada bulan Rejab akan dituliskan bagi setiap helaian bulu romanya seribu kebajikan dan diangkat seribu darjat serta dihapuskan seribu kejahatan.
Wallahu'alam.

bersambung lagi, lepas kita akan mengetahui peristiwa yang berlaku pula...

sumber : panduan lengkap kehidupan muslim

No comments:

Post a Comment