Hudud
Hudud dari sudut bahasa ialah sempadan, batasan atau larangan.
Sehubungan itu istilah hudud adalah luas, kesemua yang disuruh serta larangan
dalam Islam merupakan hudud Allah SWT iaitu batasan yang manusia tidak boleh
melampaui serta mencerobohnya. Disebabkan itu mereka yang tidak mengikut
batasan-batasan dalam Islam disebut sebagai orang yang melampaui batas. Firman
Allah SWT yang bermaksud :
“Demikianlah hudud (yang dinyatakan oleh) Allah maka
jangan kamu melampauinya.” - Surah Al-Baqarah : 229
Hudud dari sudut syarak ialah sebagaimana menurut majoriti ulama
ialah hukuman yang telah ditentukan oleh syarak, samada ia melibatkan hak Allah
atau hak hamba. Menurut Mazhab Hanafi pula ialah hukuman yang ditentukan
bersifat wajib dilaksanakan kerana ia merupakan hak Allah SWT.
Namun begitu, kedua-dua pihak bersepakat bahawa hudud merupakan
hukuman yang telah ditentukan oleh syarak. Dan penentuan tersebut merupakan
tetap dan wajib dilaksanakan tanpa mengubahnya serta menggantikan dengan
hukuman yang lain.
Pihak yang berautoriti dan mempunyai kuasa untuk menjalankan
serta mengizinkan perlaksanaan hudud adalah merupakan tanggungjawab ketua
negara.
Jenayah-jenayah Yang Dikenakan
Hukuman Hudud
Berdasarkan kepada definisi hudud mengikut syarak, majoriti ulama
meletakkan 8 kategori jenayah yang dikenakan hukuman hudud iaitu :
1- Zina
2- Peminum arak
3- Qazaf (melemparkan tuduhan zina)
4- Mencuri
5- Menyamun
6- Murtad
7- Pelampau (kumpulan yang keluar
melawan pemerintah yang adil dan tidak melaksanakan kewajipan kerana mentakwil
hukum berkaitan secara menyeleweng serta mempunyai kekuatan)
8- Qisas (bunuh balas ke atas pembunahan
secara sengaja)
Adapun dalam Mazhab Hanafi, hudud dikenakan ke atas 5 kategori
jenayah berikut :
1- Zina
2- Qazaf
3- Peminum arak
4- Peminum minuman yang memabukkan
5- Mencuri
Mazhab Hanafi tidak memasukkan hukuman ke atas jenayah murtad,
qisas dan pelampau kerana ia mempunyai ruang pengampunan. Justeru, jika
terdapat pengampunan maka hukuman hudud tidak dikenakan. Adapun bagi jenayah
menyamun pula, Mazhab Hanafi memasukkan ia dalam kategori mencuri. Dan Mazhab
Hanafi membezakan hukuman hudud bagi peminum arak dengan minuman yang memabukkan
kerana mereka mengkhususkan arak bagi perahan dari anggur manakala air yang
memabukkan selain perahan dari anggur bukan dalam kategori arak namun ia
diasingkan ke dalam kategori minuman yang memabukkan.
Pembahagian
Golongan Kafir
Perkataan non-Muslim
merupakan sinonim ke atas golongan kafir iaitu mereka yang bukan beragama
Islam. Non-Muslim ini terbahagi kepada 4 golongan iaitu :
1- Harbi iaitu golongan kafir yang memusuhi Islam dan memerangi Islam. Termasuk
dalam konteks memerangi Islam ialah menghalang gerak kerja Islam dan menyekat
agenda Islam. Maka umat Islam wajib memeranginya dan mempertahankan Islam
daripada serangan-serangan yang dilakukan. Maka mereka diperangi disebabkan
mereka melakukan kezaliman dan memerangi Islam.
Firman Allah
SWT yang bermaksud :
“Diizinkan
berperang kerana mereka itu dizalimi dan sesungguhnya Allah mempunyai kuasa ke
atas kemenangan. Mereka yang dizalimi tersebut ialah mereka yang dihalau dari
rumah-rumah mereka tanpa hak.” – Surah Al-Haj : 39-40
2- Zimmi iaitu golongan kafir yang menetap di negara Islam dan mereka
bernaung di bawah pemerintahan Islam. Golongan ini diberikan hak perlindungan
dan mendapat keistimewaan sebagaimana masyarakat Islam selama mana mereka
menjalankan tanggungjawab mereka dan tidak memberikan ketaatan kepada musuh
Islam.
Nabi SAW
bersabda yang bermaksud :
“Sesiapa
yang menyakiti kafir zimmi, maka seolah-olah dia telah menyakiti ke atas aku.”[1]
3- Mu’ahad iaitu golongan kafir yang mengadakan
perjanjian dengan pihak Islam. Maka dijaga hak mereka selama mana mereka tidak
mencabuli perjanjian yang telah dipersetujui. Sebagaimana perjanjian Hudaibiyah
antara pihak Islam dengan pihak musyrikin Mekah.
Firman Allah
SWT yang bermaksud :
“Wahai
orang yang beriman, sempurnakanlah perjanjian-perjanjian.” – Surah Al-Maidah : 1
Firman Allah
SWT yang bermaksud :
“Dan
khabarkanlah (wahai Muhammad) kepada orang kafir dengan azab yang pedih.
Melainkan orang yang kamu mengadakan perjanjian daripada kalangan orang muyrik
kemudian mereka tidak mencabuli perjanjian kamu itu sedikit pun, dan mereka
tidak menolong seorang pun yang memusuhi kamu, maka sempurnakanlah kepada
mereka perjanjian mereka sehingga habis tempoh perjanjian.” – Surah At-Taubah : 3-4
4- Musta’man ialah golongan kafir yang datang meminta
perlindungan daripada pihak Islam. Maka sepanjang persetujuan diadakan dan
mereka tidak berpaling tadah, maka hak-hak mereka dijaga.
Firman Allah
SWT yang bermaksud :
“Dan
jika ada seseorang daripada kalangan musyrik yang datang meminta pertolongan
dan perlindungan kepadamu, maka berikanlah perlindungan kepadanya.” – Surah At-Taubah : 6
Hukum Tidak
Melaksanakan Hukuman Yang Ditetapkan Oleh Allah SWT
Allah SWT
menyifatkan mereka yang tidak melaksanakan hukuman berdasarkan apa yang telah
diperintahkan adalah golongan kafir, zalim dan fasik. Hal ini dinyatakan secara
jelas dalam 3 ayat berikut.
Firman Allah
SWT yang bermaksud :
“Barangsiapa
yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah
orang-orang yang kafir.” - Surah Al-Maidah : 44
Firman Allah
SWT yang bermaksud :
“Barangsiapa
tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu
adalah orang-orang yang zalim.” - Surah Al-Maidah : 45
Firman Allah
SWT yang bermaksud :
“Barangsiapa
tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu
adalah orang-orang yang fasik. - Surah Al-Maidah : 47
Berdasarkan
kepada 3 ayat di atas maka ulama telah meletakkan batasan terhadap permasalahan
mengenai hukum tidak melaksanakan syariat Islam atau hanya melaksanakan
sebahagian sahaja. Batasan-batasan[2] tersebut
ialah :
- Ingkar bahawa wajibnya melaksanakan
syariat Islam. Mempercayai bahawa hukum Allah tidak wajib untuk dilaksanakan.
- Melaksanakan hukum selain Allah kerana
untuk menentang syariat Islam.
- Yakin serta pasti bahawa melaksanakan
undang-undang selain hukum Allah SWT adalah lebih relevan dan sesuai dengan
zaman berbanding dengan syariat Islam
- Yakin bahawa menjalankan hukum selain
Allah adalah sama taraf dengan syariat Islam. Merujuk kepada pluralisme yang
menganggap semua agama sama. Maksudnya tidak ada masalah samada hendak
laksanakan syariat Allah atau selain syariat Allah, kerana yang penting ialah
maslahat bagi manusia.
- Mempercayai bahawa harus atau tidak
haram melaksanakan undang-undang yang bercanggah dengan syariat Islam.
Maka,
mana-mana pemerintah yang tidak melaksanakan hukum Allah SWT disebabkan salah
satu daripada batasan-batasan di atas maka dia dihukum kafir iaitu telah
terkeluar daripada Islam. Hal ini demikian kerana batasan-batasan jelas
bercanggah dengan akidah Islam. Adapun jika tidak melaksanakan syariat Islam
disebabkan perkara selain daripada batasan-batasan yang digariskan di atas,
maka ia tergolongan dari kalangan orang yang zalim dan fasik, bukan kafir.
Maka inilah pendapat yang dipegang oleh
majoriti ulama dalam membezakan tahap golongan yang kafir, zalim serta fasik
dalam permasalahan tidak melaksanakan syariat Islam.
Kesimpulan
Berdasarkan
kepada penjelasan di atas, maka pihak MANHAL PMRAM menegaskan beberapa perkara
:
1- Hukuman jenayah hudud merupakan hak
Allah SWT dan ia wajib dilaksanakan. Ketua Negara wajib membenarkan dan
mengizinkan perlaksanaan hukuman jenayah hudud. Semua pihak wajib membantu
melaksanakannya.
2- Hubungan Umat Islam dengan non-Muslim
adalah dilihat kepada sikap mereka. Non-Muslim yang termasuk dalam golongan kafir
harbi adalah wajib diperangi. Dengan erti kata ialah haram bekerjasama
dengan mereka dan tidak memberikan mereka kuasa (dengan mengundi mereka) untuk
mereka memerintah. Hal ini demikian kerana mereka merupakan musuh Islam dan
menghalang gerak kerja Islam.
3- Allah SWT menjelaskan 3 jenis bagi
mereka yang tidak melaksanakaan perlaksanaan hukuman Allah SWT antaranya
hukuman jenayah hudud samada termasuk dalam golongan kafir, zalim atau fasik.
Maka kategori tersebut dilihat kepada batasan-batasan yang telah dinyatakan di
atas.
4- Ketua negara bertanggungjawab di hadapan
Allah SWT sekiranya negara yang mereka pimpin tidak melaksanakan hukuman Allah
SWT.
Wallahu a’lam
Disediakan
oleh :
Muhamad
Zuhaili Saiman
Pengerusi
Felo MANHAL PMRAM 2012
Rujukan :
1- Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuh, jilid
ke-7, oleh Dr Wahbah az-Zuhaily, cetakan Dar al-Fikr
2- Ghair al-Muslimin Fi al-Mujtama’
al-Islami, oleh Dr Yusuf al-Qardhawi, cetakan Maktabah Wahbah
3- Ar-Riddah Wa ‘Uqubatuha, oleh Dr Yusuf
al-Qardhawi, cetakan Maktabah Wahbah
4- Al-Khilafah
al-Islamiyah Wa Qadhiyah al-Hukm Bima Anzala Allah, oleh Dr Shadiq Syeif
Nukman, cetakan Dar as-Salam
[2] Dr Shadiq Syeif Nukman, al-Khilafah
al-Islamiyah Wa Qadhiyah al-Hukm Bima Anzala Allah, cetakan Dar as-Salam,
m/s 319
No comments:
Post a Comment