Labels

Pages

Saturday, November 26, 2011

SEMPURNAKAN AGAMA DENGAN PERKAHWINAN



SABTU - 19 Nov 2011 bertempat di Dewan Zajlatul Abidah Iskandariah, telah berlangsungnya satu Majlis Keraian Ahli dan Pengantin Baru. Seramai 4 pasang pengantin baru diraikan dalam majlis tersebut. Antaranya Ustazah Nik Fatimah Az-zahra dan pasangannya iaitu Ustaz Habil, Ustazah Nabilah Ramli dan pasangannya Ustaz Ghazali, Ustazah Fatin Jamilah dan pasangannya Ustaz Khairul Anuar serta Ustazah Wan Nurul Hakimah dan pasangannya Ustaz Najib. Majlis yang julung-julung kali diadakan di bumi Madinatul Ahlan ini telah dihadiri oleh ahli DPMI, UMI dan PCI.



“Sempurnakan Agama Dengan Perkahwinan” menjadi tema bagi majlis kali ini. Majlis menjadi meriah apabila forum yang diadakan menggabungkan ahli panel dari Pengajian Islam dan juga Perubatan. Wakil Pengajian Islam menampilkan moderator, Ustazah Norhayati binti Abu Sopian, ahli panel pertama, Ustazah Fazilah binti Abdul Rashid dan ahli panel kedua, Ustaz Akli bin Ahmad. Manakala ahli panel dari Perubatan diwakili oleh Pengawai MARA iaitu Ustaz Ishak bin Othman. Antara isi yang dikupas dalam forum tersebut berkaitan kualiti masa serta pembahagian masa dengan bijak apabila mendirikan perkahwinan ketika belajar.

Kesimpulan yang dapat dibuat pada akhir forum ialah mengenai persediaan yang cukup dari segi mental dan fizikal setiap individu sebelum melangkah ke jinjang pelamin memainkan peranan yang amat penting bagi menjana kelangsungan bait muslim kerana apabila kedua-dua pihak masih belajar, mereka perlu menguruskan ekonomi dan masa dengan bijak.



Dalam majlis tersebut, Presiden PMRAM iaitu Ustaz Mohd Zuhaili bin Saiman yang merupakan Badan Pengurus Angkat DPMI turut hadir dan berkesempatan memberi ucapan di akhir program. Persembahan si cilik dari kumpulan Wardatus Solehah menggamit suasana dewan pada ketika itu yang mana menyampaikan lagu ‘Barakallah’ dengan begitu bersemangat. Seusai persembahan, para hadirin dihidangkan dengan jamuan ringan.

Semoga dengan majlis yang diadakan dapat mengeratkan ukhuwah di kalangan ahli DPMI, UMI dan PCI .

Disediakan oleh,
UNIT PENERANGAN DAN PENERBITAN DPMI SESI 2011/2012.

No comments:

Post a Comment