Labels

Pages

Sunday, November 27, 2011

1433H : Hijrah Pemangkin Perubahan Ummah




Pada hari Jumaat, 29 Zulhijjah 1432H bersamaan 25 November 2011M telah berlangsungnya sebuah forum atau Bicara Motivasi yang diadakan di Dewan Zajlatul Abidah, Iskandariah. Slot ini telah telah dikupas dengan begitu menarik sekali oleh 3 orang ahli panel yang begitu mantap. Antara ahli panel jemputan ialah Ustazah Wan Nurhidayah binti Wan Fadhil, Doktor Tengku Muhammad Fakhrudin bin Tengku Mohd Fauzi dan juga Ustaz Akli bin Ahmad. Manakala pengerusi slot ialah Ustazah Nik Nurul Nasuha binti Nik Asbullah.

Bertepatan dengan ketibaan awal Muharam tahun ini,tajuk yang diketengahkan iaitu “Hijrah Pemangkin Perubahan Ummah “ , ahli panel pertama membuka tirai forum dengan memberi definisi hijrah itu sendiri. Forum kian hangat apabila ahli panel kedua mengupas sirah perjalanan Nabi junjungan mulia S.A.W. dan peristiwa yang berlaku ketika di zaman Baginda. Penerangan yang begitu mendalam meningkatkan motivasi di kalangan ahli. Menegakkan tamadun Islam antara isu yang dibawa oleh ahli panel yang ketiga yang mana menyentuh berkenaan realiti hijrah yang berlaku pada masa kini.
Forum melabuhkan tirainya apabila sesi penggulungan dibuat oleh ahli panel yang kedua, membuat kesimpulan tentang kepentingan masa yang mana harus diserap dalam kehidupan seharian kita selaku seorang muslim.

Sejurus selesainya forum , Pengerusi DPMI, Ustazah Sumaiyah binti Zakaria diiringi Timbalan Pengerusi menyampaikan hadiah kenang-kenangan kepada moderator serta ahli panel.
Majlis diserikan lagi dengan dendangan lagu dari kumpulan cilik UMI iaitu Wardatus Solehah yang mendendangkan selawat dan lagu Maal Hijrah. Seusai mendengar alunan si comel, roti canai ala mesir dan gulai ayam menjadi santapan buat mereka yang hadir. Dewan Zajlatul Abidah dipenuhi pengunjung dari kalangan ahli DPMI dan Perubatan. Semoga Bicara Motivasi di bawah tajuk ‘Hijrah Pemangkin Perubahan Ummah’ dapat memberi manfaat kepada semua.


Disediakan oleh,
UNIT PENERANGAN DAN PENERBITAN DPMI SESI 2011/2012.

No comments:

Post a Comment