Labels

Pages

Wednesday, August 17, 2011

Krisis Somalia: Hulurkan Sumbangan Untuk Ringankan Beban .

KAHERAH , 15 Ogos :Isu krisis kebuluran yang berlaku di Somalia yang semakin parah akhir-akhir ini mendapatperhatian Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

Somalia yang dikenali sebagai negara yang menjadi pengasas Pertubuhan Persidangan Islam termasuk menjadi ahliPBB dan NAM, telah mengalami krisis kebuluran yang sangat teruk akibat musim kemarau, keganasan danpergolakan politik dalaman yang berlaku.
PMRAM melihat bahawa isu yang berlaku di Somalia adalah isu besar yang memerlukan kepada kebersamaanseluruh masyarakat Islam untuk membantu mereka dengan kemampuan yang ada.
"Fatwa yang dikeluarkan oleh Darul Ifta' Misriyyah bahawa membantu rakyat Somalia adalah 'wajib syarie' hukumnya di samping keseriusanTurki,Iran dan beberapa negara lain beserta PBB dan Palang Merah Antarabangsa sendiri untuk membantu mereka menunjukkan bahawa isu yangberlaku di Somalia adalah isu yang sangat besar dan serius", ujar saudara Syeikh muhd Mujahid bin Sikh Nawawi, Naib Presiden III, merangkap KetuaLajnah Kebajikan dan Kemanusiaan PMRAM 2011 ketika dihubungi.
"Untuk menunjukkan kebersamaan dan kesatuan kita dalam membantu rakyat Somalia berhadapan krisis yang besar ini, PMRAM berharap agar kitasama-sama dapat menghulurkan bantuan kewangan kepada untuk meringankan beban yang dihadapi oleh mereka", ujarnya lagi.
Sesiapa juga yang ingin menyumbang boleh menyerahkan sumbangan melalui unit kebajikan di peringkat BKAN dan DPM masing-masing.

sumber:pmram.org

No comments:

Post a Comment