Labels

Pages

Sunday, May 9, 2010

Mencegah dan Cepat Bertindak-Naib Pengerusi HEWI II

Keselamatan jiwa dan harta ketika ini amat penting. Berada di bumi Mesir, dengan status sebagai pelajar, bukanlah satu lesen untuk mengambil sambil lewa soal keselamatan diri. Pelbagai isu keselamatan yang terancam dan pencabulan hak asasi seorang manusia terutama kepada mahasiswi sering berlaku. Isu kecurian, gangguan dan sebagainya dilihat semakin bercambah. Tidak dapat dinafikan, kebanyakan kes yang berlaku melibatkan mahasiswa/wi Malaysia dan Negara-negara asing yang lain. Keselamatan mahasiswi terutamanya perlu di ambil berat, memandangkan kes-kes yang berlaku melibatkan mahasiswi bukanlah satu kes yang kecil. Aspek-aspek keselamatan dan pencegahan perlu dititikberatkan.

Justeru, semua mahasiswi diingatkan untuk mengambil langkah terbaik bagi mengelak sebarang bahaya yang berlaku. Pencegahan dilihat satu langkah yang paling terbaik bagi menjaga keselamatan masing-masing. Beb
erapa saranan digariskan kepada semua mahasiswi :

1. Memakai pakaian yang menutup aurat dan sopan ketika keluar dari rumah atau
kawasan masing-masing.
2. Membaca doa dan ayat-ayat yang sesuai ketika keluar.
3. Peka dengan keadaan sekeliling dan sentiasa berwaspada.
4. Elakan menaiki kenderaan awam berseorangan walaupun disiang hari.
5. Elakan bertembung dengan warga Arab ketika berjalan.
6. Elakan membenarkan warga Arab masuk ke rumah.
7. Membawa bersama bahan alternative pencegahan seperti semburan minyak wangi
dan alat-alat yang sesuai.
8. Bertindak dengan cepat untuk menghubungi pihak HISBAH ,YDP atau Pengerusi
dengan kadar segera jika berlaku sebarang bahaya.

Semua langkah-langkah pencegahan merupakan jalan terbaik bagi menjamin keselamatan. Semua mahasiswi diingatkan untuk pandai menjaga diri dan dilarang melakukan perkara-perkara yang mengambil perhatian warga Arab. Semoga dengan tindakan meningkatkan keselamatan ini, mampu mengelakan daripada berlaku sebarang kes-kes yang tidak diingini. Sebarang masalah, boleh merujuk kepada Unit Hisbah cawangan masing-masing atau Timbala Ketua Unit Hisbah II saudari Norazura Rahim (011-0311537) dan Siti Nabilah Misnan ( 014-1344094) atau mana-mana wakil Unit Hisbah yang lain.

“ Kesatuan Ukhuwah Manifestasi Tarbiyah”

Hurriyyah Abdul Mokti,
Naib Pengerusi HEWI II
( Unit Dakwah dan Pembangunan Insan HEWI PMRAM 2010)


www.hewipmram55.blogspot.com

No comments:

Post a Comment