Labels

Pages

Tuesday, January 5, 2010

APA ITU HISBAH..??

Konsep Hisbah :

Dari segi konsep, hisbah memberi makna mencongak, menyemak dan menilai pencapaian diri dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab pemerintahan dan pentadbiran yang telah diamanahkan. Amalan muhasabah diri untuk mengatasi dan memperbaiki kelemahan, kekurangan , dan kecacatan sifat diri yang dimiliki.

Prinsip-prinsip Hisbah:

Antara prinsip-prinsip hisbah termasuk :

1. Mengawal, menyemak dan mengemas kini sistem pemerintahan dan pentadbiran supaya dapat dipertingkatkan tahap kecekapan dan keberkesanan khidmat yang diberikan kepada rakyat.
2. Menilai pencapaian prestasi dalam pentadbiran dan pengurusan supaya kelemahan, kekurangan dan kesilapan diri dapat diatasi dan dibaiki.
3. Mengukur kejayaan pemerintahan dan pentadbiran supaya pelaksanaan perancangan menepati kehendak sasaran dan memenuhi matlamat yang diingini.
4. Mengesan serta mengenal pasti masalah dan kesulitan yang menyebabkan kegagalan, merancang tindakan dan mengatur strategi bagi mencari penyelesaian untuk mencapai kejayaan.
5. Mengetahui kesilapan dan kesalahan diri supaya dapat dilakukan pembetulan dan memastikan permasalahan yang sama tidak akan berulang lagi.
6. Menunjau pandangan, pendapat dan komen rakyat terhadap sesuatu dasar atau rancangan yang diperkenalkan dan dilaksanakan oleh pemerintah atau pemimpin dalam pemerintahan dan pentadbiran.
7. Menyemak perkembangan serta menikuti perubahan bagi menentukan kejayaan pelaksanaan sesuatu dasar atau perancangan.
8. mencegah dan membendung gejala-gejala buruk,amalan yang tidak sihat dan perbuatan salah laku yang dihadapi dalam menerajui pemerintahan dan pentadbiran.

Kesimpulan :

Hisbah merupakan aspek penting dalam sistem pemerintahan Islam. Amalan yang dituntut supaya dipraktikan oleh seseorang ketua atau pemimpin dalam menerajui kepimpinan ummah. Mekanisme penilaian yang paling berkesan bagi meningkatkan kecekapan pemimpin dalam kepimpinan negara dan keberkesanan pentadbiran dalam pengurusan organisasi kerajaan, Ciri penting pentadbiran dan pengurusan yang menentukan kejayaan, kemajuan dan kecermelangan kepimpinan sesebuah kerajaan agensi atau organisasi. Melalui muhasabah diri pemimpin terhadap kepimpinan segala permasalahan dan kerumitan dapat ditangani. Kecacatan dan kepincangan pemerintahan dan pentadbiran boleh diatasi dan diperbaiki.

No comments:

Post a Comment