Labels

Pages

Friday, August 15, 2014

PROGRAM DPMI SEPANJANG RAMADAN



PELANCARAN IHTIRAM’14
Isnin, 30 Jun 2014: PMRAM Cawangan Iskandariah telah melancarkan program IHTIRAM’14 bersempena menyambut bulan Ramadan yang bertempat di Dewan Zajlatul Abidah. Program bermula pada pukul 1.30 petang dengan diskusi kitab “Fadhail Ramadan Wa Ahkamuhu” yang disampaikan oleh saudara Muhamad Hafiz Naim Bin Raduan, Ketua Badan Pendidikan & Komunikasi Bahasa PMRAM 2014. Selepas solat Asar, IHTIRAM’14 telah dirasmikan oleh Presiden PMRAM 2014 saudara Hanifulfuad Bin Hussin.


 




















 














PROGRAM-PROGRAM DI BAWAH UNIT
4 & 17 Julai 2014: Di bawah Unit Sambutan & Rehlah (Unit Kebudayaan, Kesenian &  Kemasyarakatan) telah diadakan kelas kemahiran untuk akhawat PMRAM Cawangan Iskandariah iaitu Origami Class dan Kelas Latihan Menggunakan Alat Muzik. Kelas kemahiran tersebut diajar sendiri oleh ahli DPMI.



















10 Julai 2014: Di bawah Unit Penerangan & Penerbitan telah mengadakan Video Class ataupun dikenali juga sebagai VASS’14. Seramai 13 orang peserta telah mendaftar di dalam program tersebut. Tutorial Video Sony Vegas telah disampaikan oleh saudara Muhammad Mu’aaz Bin Ramli, Setiausaha Agung PMRAM 2014 dan dibantu oleh saudara Muhammad Mukhzin Bin Amran, Ketua Badan Kebudayaan, Kesenian & Sukan PMRAM 2014.

























 
KELAS TAFAQUH
Unit Pengetahuan & Pendidikan DPMI 2013/2014 telah menganjurkan kelas tafaquh sepanjang Ramadan bagi memeriahkan IHTIRAM’14 di DPMI. Antara tenaga pengajar kelas tersebut adalah Ustaz Khairul Anuar Bin Mokhtar dan Ustaz Nur Ahmad Wafiy Bin Noor Azri yang juga merupakan Unit Mutazawwijin Iskandariah (UMI).














ILTIQA’ MUSLIMAT RABBANI 2014 (ITQAN’14)
12 & 13 Julai 2014: Kesinambungan daripada ITQAN (Siri 1), Unit Dakwah & Pembangunan Insan DPMI 2013/2014 mengambil inisiatif meneruskan ITQAN’14 (Siri 2). Pelbagai program menarik diadakan antaranya diskusi kitab “Pemuda Islam Yang Berjuang” oleh saudara Ahmad Qutaibah Bin Mohamed, pembentangan kertas kerja “Ghazwatul Fikri” oleh Dr. Muhamad Afiq bin Muhamed Fahimy, dan ceramah “Penawar Hati” oleh saudara Rafizani Bin Ramli. ITQAN’14 juga diserikan dengan Talk Show “Muslimah Bergaya vs Muslimah Berkerjaya” yang disampaikan oleh dua orang ahli panel iaitu saudari Nur Farhana Binti Mokhtar dan Puan Fazilah Binti Abdul Rashid. Juga diadakan Gerak Kerja Berkumpulan (GKB) untuk peserta ITQAN’14.
















































NUZUL AL-QURAN 

16 Julai 2014: IHTIRAM’14 dirancakkan lagi dengan program Nuzul Al-Quran bersempena memperingati hari kebesaran Islam. Tazkirah Nuzul Al-Quran telah disampaikan oleh saudari Wan Nur Amirah Binti Wan Yusoff, Timbalan Setiausaha HEWI 2014  juga merupakan HEWI Angkat PMRAM Cawangan Iskandariah. Program diteruskan dengan iftar jamaie yang dihadiri oleh ahli DPMI beserta UMI. 



KHATAM AL-QURAN
22 & 23 Julai 2014: PMRAM Cawangan Iskandariah dengan kerjasama Unit Mutazawwijin Iskandariah (UMI) telah mengadakan Majlis Khatam Al-Quran sempena penangguhan program IHTIRAM’14 peringkat PMRAM Cawangan Iskandariah. Pada 22 Julai telah diadakan Tadarus Al-Quran dan keesokan harinya Majlis Khatam Al-Quran dan iftar jamaie berlangsung pada pukul 5.00 petang.















No comments:

Post a Comment