Labels

Pages

Thursday, November 8, 2012

Dimana Sensitiviti Kita??


Sejarah Asrama Rumah Melayu Abbasiah (ARMA) kian pudar daripada ingatan pendokong dan penyokong PMRAM. Adakah kita mengetahui betapa bernilainya ARMA kepada PMRAM? bagaimanakah tahap pengetahuan kita terhadap sejarah ARMA?

ARMA, begitu gah namanya. Namun, peredaran masa menyebabkan kita perlahan-lahan melupakan hak kita terhadap ARMA. Sejarah membuktikan PMRAM pernah bertapak disitu hasil pengorbanan 65 orang sukarelawan dikalangan anak Melayu yang membantu Mesir dalam peperangan tiga serangkai ketika itu.

Namun, hak kita diceroboh. Dalam penggubalan dasar-dasar pentadbiran asrama dinyatakan dalam Bab 2, ceraian 2.3 yang berbunyi: “dasar pentadbiran asrama ini diputuskan oleh sebuah jawatankuasa, terdiri daripada pengarah JPM (Pengerusi), Penyelia Asrama (Setiausaha), Pegawai Kebajikan (1) JPM, Pegawai Kebajikan (II) JPM, Juruwati Asrama dan tiga orang wakil PMRAM.”

Amat mendukacitakan apabila peruntukan-peruntukan yang mirip perjanjian ini telah dihapuskan daripada peraturan-peraturan terbaru tahun 1999. Ianya telah digubal oleh KBMK tanpa pengetahuan pihak PMRAM. 28 April 1992 adalah tarikh bersejarah bagi  PMRAM apabila PMRAM tidak dibenarkan memasuki Pejabat PMRAM seakan diusir daripada rumah sendiri.

Oleh itu, seringkali PMRAM meguar-uarkan isu ARMA supaya kita tidak lupa akan hak kita terhadap ARMA. Antara usul yang telah disepakati dalam muktamar sanawi PMRAM ialah mengembalikan hak PMRAM di ARMA. Bagi menjayakan usul ini, tiga tuntutan perlu dilunaskan iaitu:

1) Pejabat PMRAM di Anjung ARMA
2) 3 Wakil Badan Pengurus dalam jawatankuasa dasar ARMA
3) Fakta sejarah yang telah diselewengkan.

‘Sejarah Perlu Diketahui Sebelum Kita Mencipta Sejarah’. Andai kita lupa akan sejarah, bagaimana kita ingin mencipta sejarah?. Penguasaan sejarah perlu kita ukuri tanpa ianya meniti dibibir sahaja. Usah kita lupa sejarah ARMA dan sama-sama kita kembalikan hak kita yang telah lama dicerobohi.

"Menghayati Sejarah Mempertahankan Maruah"
“Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan”

Rujukan: www.pmram.org
                Realiti Gelombang Mahasiswa & Hak Kita ‘ARMA’

Disediakan oleh:
Unit Penerangan dan Penerbitan
Dewan Perwakilan Mahasiswi Iskandariah 2012/2013


No comments:

Post a Comment