Labels

Pages

Tuesday, October 2, 2012

Petua Merawat Batuk Berkahak


Pilihan 1: Daun Pegaga - Ambil setengah genggam daun pegaga dan rebus daun tersebut dengan 4 gelas air. Biarkan mendidih sehingga menjadi tinggal separuh. Tapiskan dan minum segelas, dan amalkan meminumnya 3 kali sehari.

Pilihan 2: Bunga Raya - Ambil 2 kuntum bunga raya dan potong halus bunga tersebut. Ambil setengah gelas air masak dan sedikit garam lalu campurkan dengan potongan bunga itu tadi. Perah dan tapiskan. Minum air tapisan 3 kali sehari.

Pilihan 3: Sembung - Ambil 15 gram daun sembung, sepotong bidara upas dan 20 gram daun pegaga. Potong halus kesemua bahan ini dan campurkan dengan 2 cawan air masak. Perah dan tapis. Minum secawan, 3 kali sehari.

Pilihan 4: Rendamkan sedikit kerak nasi dalam air suam. Apabila nasi menjadi kembang, minum airnya setiap pagi.

Pilihan 5: Rebus beberapa biji pisang masak. Setelah lembik, campurkan santan secukupnya, sedikit garam dan perasa vanila. Kacau rata dan diminum airnya.

Pilihan 6: Tumbuk segenggam daun pegaga hingga lumat dan tapis untuk mendapatkan airnya yang pekat. Campurkan dengan gula dan embunkan selama 1 malam. Air itu hendaklah diminum 2 kali seminggu.

Pilihan 7: Campurkan 2 sudu teh madu lebah asli dengan air suam. Kacau sehingga sebati dan minum air tersebut 3 kali sehari.

Pilihan 8: Ambil 2 sudu nasi panas yang baru masak. Masukkan nasi itu ke dalam cawan dan campurkan sedikit air. Embunkan nasi tersebut selama semalaman dan minum airnya pada esok paginya.

Pilihan 9: Ambil sebiji limau sunkist dan buatkan lubang berbentuk pangkah di bahagian tengahnya. Masukkan gula batu di lubang tersebut. Letakkan limau tersebut di dalam periuk di tengah-tengah nasi yang telah kering dan tutup periuk tersebut. Setelah nasi itu masak, ambil buah limau itu dan makan sambil didahului dengan selawat. Ulang setiap kali memasak nasi sehingga sembuh.

Pilihan 10: Perah sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit madu. Minum campuran ini setiap pagi sebelum sarapan. Amalkan sehingga batuk dan kahak hilang.

Rawatan & Penjagaan Batuk Berkahak
Banyak aspek boleh dikaitkan dengan penyakit batuk berkahak terutamanya di bahagian sistem saraf tiroid. Bahagian-bahagian saraf tiroid merangkumi sistem pernafasan. Apabila sistem pernafasan terganggu ia mudah dijangkiti kuman yang boleh mendatang lendir. Sistem pernafasan pula melibatkan ronga-ronga badan seperti berikut:

a. Hidung
b. Mulut
c. Telinga

Di bahagian inilah permulaannya punca batuk berkahak berlaku kerana ia adalah rongga yang mengambil oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida.Tetapi sekiranya sistem ini terganggu ia akan memudaratkan pernafasan manusia sehingga lendiran yang dipanggil kahak akan bertempelan di liang-liang paru-paru.Di bahagian paru-paru pula adalah bahagian terpenting dalam pernafasan manusia. Di peringkat awal yang boleh dikenalpasti ketika anda mengalami keadaan seperti berikut:

Gatal di bahagian tekak
Demam panas
Alergi yang tidak terkawal
Selsema
Batuk yang berleluasa

Pengambilan yang perlu dielak:
1. Mengurangkan pengambilan makanan segera
2. Air yang bergas
3. Minuman yang berais

Amalan yang perlu dilakukan selalu:
a. Minum air suam secukupnya
b. Senaman
c. Mengambil vitamin tambahan seperti vitamin C

Rujukan: Petua Ensiklopedia Melayu Lama

Di sediakan oleh :
Unit Pengetahuan 
Dewan Perwakilan Mahasiswi Iskandariah 2012/2013

No comments:

Post a Comment