Labels

Pages

Wednesday, December 14, 2011

BAIT MITHALI YANG DITUNTUT


















1) Rumah Ilmu (بيت علم الشرعى)

Rumah ilmu ialah rumah yang sentiasa disuburi dengan pengajian-pengajian dan muzakarah ilmu saban hari dan minggu. Rumah tersebut hidup dengan pertemuan-pertemuan yang berdasarkan keilmuan seperti study group, kuliah Subuh dan Asar, perbincangan-perbincangan dan halakah-halakah tertentu yang mana ianya dapat mengumpulkan seluruh ahli bait untuk duduk sebilik atau semeja bagi tujuan tersebut.

2) RUMAH ZIKIR

Rumah zikir ialah rumah yang sentiasa bergema dengan alunan-alunan zikir, munajat, selawat, alunan ayat suci al Quran dan bentuk zikir yang dapat melembutkan dan melunakkan hati penghuninya.Rumah tersebut hidup subur dengan kalimat-kalimat suci dan sentiasa mengumandangkan saban waktu. Alangkah indahnya taman rumah ini di mana wujud di dalamnya bunga-bunga iman dan taqwa yang segar bugar. Hati penghuninya sentiasa berkembang mekar disirami gerimis-gerimis bisikan cinta buat Khaliqul Alam.

3)RUMAH SUNNAH

Rumah sunnah adalah rumah yang mana penghuninya dihiasi dengan sifat Qudwah Rasulullah s.a.w. Rumah ini hidup dengan tatatertib kehidupan yang dicontohi terus dari peninggalan Rasulullah dalam semua perbuatan seharian, bermula dari bangun tidur waktu Subuh sehingga mereka merebahkan kembali tubuh mereka pada waktu
malamnya.Makan minum, tutur bicara, bangun tidur bahkan segalanya seperti adab bersahabat, adab melayan tetamu, adab masuk tandas dan adab menuntut ilmu kesemuanya berlandaskan sunnah diiringi dengan doa-doa ma'thur yang diajarkan oleh Rasulullah kepada kita.

4 ) RUMAH SYURGA

Rumah yang indah dan cantik lagi kemas dan menarik. Rumah yang menyejukkan pandangan mata penghuni rumah dan pengunjungnya pada setiap sudut serta ruang dengan hiasan yang dibenarkan dan susunan perabot yang unik.Dapurnya tersusun rapi dan segala peralatan dapur kemas dan bersih. Begitu juga, tiada longokan sampah dan takungan air apatah lagi pinggan mangkuk yang tidak berbasuh.

5) RUMAH DAKWAH

Rumah dakwah adalah rumah yang mempunyai atau menjalani program-program dakwah samada terhadap penghuninya sendiri atau terhadap orang lain yang mengunjunginya. Ia merupakan tempat yang digunakan untuk tujuan-tujuan pengajian, pembelajaran, perbincangan dan sebagainya yang boleh disifatkan sebagai menara hidayah buat penghuninya.Sebagai azhariat, kita semestinya menyedari tanggungjawab sebagai pendakwah serta kewajipan menyampaikan ilmu kepada orang ramai. Apa salahnya sekiranya kita menjadikan rumah kediaman kita sebagai markaz untuk tujuan-tujuan mulia seperti itu. Alangkah beruntungnya rumah mereka sentiasa dipayungi dengan lembayung rahmat serta kasih-sayang dari Allah.




DISEDIAKAN OLEH:

UNIT PERUMAHAN DPMI SESI 2011/2012

No comments:

Post a Comment